Godt 100.000 flere logins om måneden sammenlignet med sidste år. Det er status for Softværkets løsning, E|Forsyning, som hjælper forbrugere til at holde øje med deres varmeforbrug. Og den markante stigning viser om noget, at de store usikkerheder, mange forbrugere i øjeblikket oplever i forbindelse med fjernvarmepriser, har gjort det mere relevant end nogensinde, at man som privatperson kan følge med i sit forbrug. Lige nu er der nemlig mere at spare på varmen, hvis man sænker forbruget.
Henrik Svith, som er kommunikationsmedarbejder i Fjernvarme Horsens, er heller ikke i tvivl om, at det store fokus på energipriser har øget E|Forsynings popularitet hos forsyningens forbrugere.
"Det kan jeg se af de mange mails og opkald, vi får. Mange flere end sædvanligt er fra kunder, som gerne vil have hjælp til at komme ind på E|Forsyning. Det tager jeg som et tegn på, at flere er begyndt at bruge det, forklarer han."
Der er selvfølgelig spidsbelastningsperioder, for eksempel når årsopgørelsen bliver sendt ud. Det er lige præcis i den slags situationer, at kunderne gerne vil ind på E|Forsyning. Men nu vil mange flere end tidligere gerne ind jævnligt og holde øje med deres varmeforbrug.
Giver tryghed for forbrugeren
Selv hvis man har en god varmeinstallation og dermed et mindre sparepotentiale, er der stadig en vigtig værdi i at kunne følge med i sit forbrug. Det fortæller Niels Bækby, som er fjernvarmekunde hos Skive Fjernvarme og tjekker E|Forsyning et par gange om måneden.
"Det giver mig en tryghed at vide, at mit forbrug ikke stikker af. Derfor holder jeg øje med mit forbrug i forhold til budgettet og følger med i, om mit returløb er, som det skal være. Og hvis der ingen problemer er, behøver jeg ikke tænke på det."
"På et tidspunkt var der ingen varme i huset, og jeg gik derfor ind på appen for at tjekke min returtemperatur. Den var som den plejer, og derfor vidste jeg, at det ikke var min installation, den var gal med".
Niels Bækby beskriver også E|Forsyning som en brugervenlig app.