Temperaturoptimering er en helt essentiel del af administrationen af den moderne fjernvarmeforsyning, da et nedsat varmetab i ledningsnettet har mange fordele for både forbrugere og forsyning. I Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning har de haft fokus på at udnytte fjernaflæste målerdata til at temperaturoptimere, siden de installerede deres første fjernaflæste målere tilbage i 2007.
"I dag aflæses forsyningens målere automatisk på timebasis, og midnatsaflæsningerne indlæses direkte ind i Forsyning| FOF. Data fra målerne er enormt værdifuld", fortæller maskinmester Brian Kølvig.
Vi får en enormt stor værdi ud af at temperaturoptimere. Hvis vi ikke gør det, er vi nødt til at fjerne vores gamle rør og investere i nogle større, når vi får flere kunder. Man kan sige, at temperaturoptimering er den klart billigste måde at udvide fjernvarmenettets kapacitet på.
Brian Kølvig, Maskinmester hos Rødovre Kommunale FjernvarmeforsyningI dag er ledningstabet i Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning på under 9% om året – og det er ifølge Brian Kølvig blandt andet fordi, de bruger tid på at temperaturoptimere.
Optimerer med forbrugsoverblikket
Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning bruger Softværkets Forsyning|FOF som værktøj til at temperaturoptimere, da dataen fra deres målere hentes ind i forbrugsoverblikket, hvorfra Brian Kølvig udtrækker en liste 3 gange om året. Ved hjælp af forbrugsoverblikket, kan forsyningen tage kontakt til de forbrugere, der afkøler dårligst og finde ud af, hvad der er galt med deres installationer. Det er dog særligt en funktion.
"Det, der er den store fordel ved forbrugsoverblikket er, at jeg kan se, hvilke af vores kunder, der forurener mest i nettet – og ikke bare hvilke, der har den dårligste afkøling. Data er nemlig baseret på det reelle forbrug ude hos kunden. En ejendom med et højt forbrug og mindre god afkøling er vigtigere at tage fat i end en, der har virkelig dårlig afkøling, men et lavt forbrug", forklarer Brian Kølvig.
Temperaturoptimering er god service
Brian Kølvig ser temperaturoptimering som et led i Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings kundeservice, fordi det også kommer forbrugeren til gode.
"Alt, der kan spares af energi, som dermed lader os holde taksten stabil eller ligefrem gør det muligt at sænke den, vil til enhver tid være god kundeservice. Samtidig er det god service at oplyse forbrugeren om, at de har et problem med deres afkøling", siger han.