Nu kan dine forbrugere underskrive aftaler direkte i e-Boks

10. marts 2022

Nu kan dine forbrugere underskrive aftaler direkte i e-Boks

 

Med en ny funktion i Forsyning|FOF kan du nu sende dokumenter direkte til signering i dine forbrugeres e-Boks. Løsningen gør det hurtigere, sikkert og mere overskueligt at få underskrevet aftaler – både for din forsyning og jeres forbrugere.

 

Der har længe været et ønske fra vores kunder om at få mulighed for at indhente underskrifter på aftaler gennem e-Boks. Vores formål i Softværket er at udvikle løsninger, som opfylder vores kunders behov, og derfor har vi udviklet et modul, som lader forsyningen sende dokumenter til underskrivelse hos de forbrugere, der har tilmeldt sig kommunikation via e-Boks. Modulet følger med, når man vælger at anvende e-Boks i Forsyning|FOF.

 

Charlotte Vork Henrich er en del af Softværkets supportteam og er derfor dagligt i kontakt med vores kunder. Hun glæder sig over løsningen, da hun mener, at den kan lette mange forsyningers hverdag.

 

- Med muligheden for at indhente underskrifter i e-Boks sparer man jo besværet med at gøre det fysisk. Det kan nemt tage en måned, hvis man skal sende et brev til sin forbruger og vente på, at det kommer underskrevet retur. Her kan det i stedet ske indenfor få dage, og man får kvitteringer fra e-Boks direkte ind i Forsyning|FOF. Det hele er overskueligt, tidsbesparende og sikkert, forklarer hun.

 

Vigtigt at effektivisere, når efterspørgslen på fjernvarme er stor

Med den nye løsning bidrager Softværket til at understøtte digitaliseringen i forsyningsbranchen. At aftaler nu kan underskrives og registreres elektronisk har stor betydning i effektiviseringen af de daglige opgaver i forsyninger – særligt i disse tider, hvor så mange nye forbrugere gerne vil væk fra den usikre gas og over på fjernvarmen.

 

Når den nye løsning bringes i samspil med Softværkets digitale tilslutningsanmodning, som følger med Forsyning|WEB, digitaliseres hele fjernvarmetilmeldingsprocessen. Potentielle forbrugere kan nemlig tilkendegive, at de ønsker fjernvarme via en formular på forsyningens hjemmeside.

 

Det betyder, at din forsyning nemt, gnidningsfrit og så godt som automatisk kan håndtere de mange forbrugere, der lige nu ringer for at få fjernvarme.

 

Også en god service til forbrugeren

Det er ikke kun forsyningen, der kan drage nytte af den elektroniske signering. Det er nemlig også god kundeservice at gøre det nemt og sikkert for forbrugeren at underskrive og indsende et dokument. De får bare en besked om, at der er landet et dokument i deres e-Boks, som er klar til signering.

 

Charlotte Vork Henrich understreger, at det for langt de fleste forbrugere vil være helt intuitivt, hvad de skal gøre, når de får beskeden:

 

- Det er jo ikke en uvant situation for modtageren – jeg tror, vi alle har prøvet at skulle underskrive noget i e-Boks. For mange forbrugere er det jo nærmere uvant at skulle underskrive noget, man får med posten, siger hun.

 

Letter hverdagen og gør opfølgning nemmere

Tilslutningsaftaler, frivillige forlig og i det hele taget alle dokumenter, som kræver en underskrift, kan med det nye modul udveksles via e-Boks. Man kan have flere underskrivere på dokumenterne – og det kan både være privatpersoner og virksomheder.

 

Når dokumentet er underskrevet, dannes det og gemmes inde i forbrugersystemet på den enkelte forbruger, samtidig med at der tilknyttes en elektronisk signatur. Forsyningen skal ikke indscanne noget – det hele er nemlig integreret i Forsyning|FOF.

 

Charlotte Vork Henrich siger desuden, at man med løsningen får langt bedre muligheder for at kontrollere aftaler og følge op hos forbrugeren, hvis de ikke svarer.

 

- Der er mulighed for at give en frist til modtageren, når man sender et dokument ud. På den måde kommer der en melding tilbage til forsyningen, hvis dokumentet har overskredet underskrivelsesfristen, forklarer hun.